موسسه آموزش عالي امام جواد (ع) يزد

تازه ها

معرفی کتاب "از خوب به عالی"

کتاب از خوب به عالی با عنون اصلی Good to great نوشته جیم کالینز است. کالینز به عنوان استادی که سال‌ها به مطالعه شرکت‌های باثبات و عالی پرداخته، امروز در شرکت‌ها و بخش‌های مختلف اجتماعی به مدیران رهنمود می‌دهد. او عضو رسمی دانشکده بازرگانی دانشگاه استنفورد است و جایزه استاد برجسته را نیز از همین دانشگاه دریافت کرده است.

ایده اصلی کتاب این است که: چرا بعضی از شرکت‌ها موفق هستند و رشد می‌کنند اما برخی دیگر هیچ رشدی ندارند؟ در واقع سوالی که ذهن جیم کالینز را به خود درگیر کرد این بود که:

آیا شرکت‌هایی که بتوانند با خطرات مقابله کنند و متوسط بودن در دراز مدت یا وضعی بدتر از آن را به برتری در درازمدت تبدیل کنند وجود دارند؟ اگر چنین است، پس ویژگی‌های متمایز و جهانی فرآیند تبدیل شدن یک شرکت از مرحله خوب به عالی کدامند؟

در پی یافتن پاسخ این سوال، کالینز با گروهی از محققان و متخصصان در طول مدت ۵ سال به بررسی این موضوع پرداختند و مجموعه‌ای از شرکت‌های ممتاز را شناسایی کردند که از مرحله خوب به عالی جهش کرده و این نتایج را به مدت حداقل ۱۵ سال حفظ کرده بودند. لازم به ذکر است که گروه تحقیقاتی کالینز، شرکت‌های رهسپار تعالی را با مجموعه‌ای از شرکت‌های همتراز آن‌ها مورد قیاس قرار دادند. شرکت‌هایی که از جهش رهسپاری به سوی تعالی بازمانده بودند.

در کتاب از خوب به عالی جیم کالینز و گروه تحقیقاتی‌اش تلاش دارند به خواننده اثبات کنند که فرآیند تبدیل شدن به یک شرکت عالی برای همه امکان‌پذیر است و تنها باید اصول و قواعد بازی را رعایت کنید.

همیشه اینکه که چه‌چیزی باعث موفقیت می‌شود موضوع جالبی بوده و کنجکاوی ایجاد کرده است. برای خود جیم کالینز هم اینگونه بوده است و او در کتاب عنوان می‌کند که من و تیمم به دلیل کنجکاوی به سراغ این موضوع رفتیم و می‌خواستیم بدانیم واقعا چرا برخی موفق و برخی دیگر موفق نمی‌شوند.

اما واقعیت این است که رازی مخفی وجود ندارد. وقتی که کتاب را می‌خوانید به این فکر می‌کنید که چقدر اصول و راهکارها ساده هستند و تقریبا هر کسی که در زمینه کسب و کار مطالعات و کارهایی انجام داده باشد از این موارد آگاه است. اما در مقابل وقتی به این موضوع به شکل عمیق‌تر فکر می‌کنید که: پس چرا ما به عالی نمی‌رسیم؟ در واقع چرا در بسیاری از موارد به خوب هم نزدیک نمی‌شویم؟ به نتایج جالب توجهی می‌رسیم. شاید تفاوت ما با دیگر شرکت‌های عالی در عمل کردن به دانسته‌هایمان باشد. شاید راه‌های پیچیده را بیشتر دوست داریم و یا شاید نمی‌خواهیم که عالی باشیم. دلایل مختلفی وجود دارد و هر شرکتی با توجه به موقعیتی که دارد می‌تواند خطاها را مورد بررسی قرار دهد. اما جیم کالینز و گروه تحقیقاتی‌اش مسیر روشنی به سوی تعالی پیش روی مخاطب قرار می‌دهد.

مشخصات کتاب

  • عنوان اصلی: از خوب به عالی
  • عنوان فرعی: چرا برخی از شرکت‌ها جهش می‌کنند و برخی دیگر خیر
  • نویسنده: جیم کالینز
  • ترجمه: ناهید سپهرپور
  • ویراستار: دکتر نصرت‌الله حلمی
  • انتشارات: آورین
  • تعداد صفحات: ۳۰۱
  • قیمت چاپ بیست و یکم – سال ۱۳۹۳: ۲۴۰۰۰ تومان

مطلب برگرفته از کافه بوک

معرفی کتاب

تازه های فناوری

رویدادهای دانشجویی

مطالب آموزشی