موسسه آموزش عالي امام جواد (ع) يزد

معرفی

 مفهوم كارآفريني

مفهوم كارآفريني اولين بار در فرانسه براي افرادي به كار مي رفت كه در جنگ سده شانزدهم ميلادي در مأموريتهاي نظامي خود را به خطر مي انداختند و به استقبال مرگ مي رفتند وبعد ها اين واژه به كساني اطلاق مي شد كه مخاطره يك فعاليت اقتصادي را مي پذيرفتند و دست به يك نوآوري مي زدند.

كارآفريني فرآيندي است كه فرد كارآفرين با ايده هاي نو و خلاق و شناسايي فرصتهاي جديد و بسيج منابع ، مبادرت به ايجاد كسب و كار و شركتهاي نوآور و رشد يابنده نموده كه توام با پذيرش مخاطره و ريسك است و منجر به معرفي محصول يا خدمت جديدي به جامعه مي گردد. كارآفرينی پلي بين صنعت و دانشگاه يا به عبارتي پركننده بين علم و بازار مي باشد.

 

كارآفرين

كارآفرين كسي است كه به راحتي از كنار مسائل و مشكلات اطراف خود نمي گذرد، چون حلّال مشكلات است. در حال حاضر كارآفريني يك ضرورت مي باشد زيرا سالانه حدود سيصد هزار نفر، از دانشگاههاي كشور فارغ‌التحصيل مي شوند و با توجه به نگرش دانشگاههاي نظري نسبت به فارغ‌التحصيلان كه آنها را فقط براي كارشناس در دولت تربيت مي كنند، تنها 20% فارغ‌التحصيلان،  شانس ورود به بدنه دولت را خواهند داشت.

 

خصوصیات بارز کارآفرینان

1. رویا: کارآفرینان برای آینده کسب و کار خود دارای چشم انداز می‌باشند و مهم تر از آن دارای توانایی پیاده‌سازی رویاهای خود هستند.

2. قاطعیت: وقت تلف نمی‌کنند، سریع تصمیم گیری می‌کنند. تردستی عامل کلیدی موفقیت آنها است.

3. عملگرا: موقع تصمیم گیری، به سریع ترین روش ممکن، تصمیم گیری و اجرا می‌کنند.

4. اراده: نسبت به مشارکت و اجرای کار متعهد هستند. آنها به ندرت جا می‌زنند، حتی زمانی که با موانع غیر قابل عبور مواجه‌اند.

5. فداکاری: آنها خود را وقف کسب و کار خود کرده‌اند، گاهی به خاطر این توجه، هزینه روابط خود با دوستان و خانواده را نیز می‌پردازند. آنها خستگی ناپذیرند، 12ساعت در روز و 7روز هفته، کاری غیر معمولی نیست که کارآفرینان در حال تلاش برای بدست آوردن کسب و کار خود در زندگی انجام می‌دهند.

6. از خود گذشتگی: کارآفرینان عاشق آنچه انجام می‌دهند، هستند. این عشق است که آنها را حفظ می‌کند و ترک کار را برایشان دشوار؛ و این عشق به محصول و خدمات است که آنها را بسیار موفق در ارائه کارشان می‌کند.

7. سرنوشت: آنها می‌خواهند مسئول سرنوشت خود باشند تا وابسته به یک کارفرما.

8. پول: پولدار شدن لزوما محرک کارآفرینان نیست؛ میزان درآمد، سنگ ترازوی آنان است. کارآفرینان عقیده دارند اگر موفق باشند، پاداش نیز خواهند داشت.

 

معرفی باشگاه

باشگاه کار و کارآفرینی در 15 فروردین 1388 در موسسه آموزش عالی امام جواد (ع) با هدف توسعه منابع انسانی جهت افزایش مهارت و آمادگی شغلی و کارآفرینی، طراحی و راه اندازی شد. باشگاه کارآفرینی مکانی برای ترویج، ترغیب و ارتقای روحیه و توان کار و کارآفرینی در بین دانشجویان است.

 

ماموریت باشگاه

 

ماموریت باشگاه برقراری ارتباط با دانشجویان، اساتید و دست اندرکاران مرکز به منظور ارتقاء توانایی، نشاط و فرهنگ اشتغال و کارآفرینی فردی و جمعی در دانشگاه از طریق بسترسازی برای جذب داوطلبانه افراد و توان افزایی در زمینه کار و کارآفرینی، افزایش جریان اطلاعات و برقراری ارتباطات هدفمند در زمینه کار و کارآفرینی است.