موسسه آموزش عالي امام جواد (ع) يزد

طرح ساماندهی دانشگاه‌های شعبه‌دار از زبان معاون آموزشی وزیر علوم

نتایج ادغام واحدهای دانشگاه پیام‌نور، کاهش تعداد مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی و تعیین تکلیف دانشگاه‌های غیرانتفاعی در طرح ساماندهی دانشگاه‌های شعبه‌دار کشور اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، دکتر خاکی صدیق (معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری) از ادغام ۱۳۰ واحد دانشگاه پیام‌نور، کاهش تعداد مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی و تعیین تکلیف دانشگاه‌های غیرانتفاعی در طرح ساماندهی دانشگاه‌های شعبه‌دار کشور خبر داد.

وی افزود: آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مرتبط برای ساماندهی مراکز آموزش عالی به تصویب رسیده است و بخشی از مبانی کار تا پایان سال ۹۷ انجام و بخشی از اجرا هم در همان سال آغاز شد. به عنوان مثال دانشگاه جامع علمی کاربردی،‌ بیش از هزار مرکز داشت که الان تعداد این مراکز به کمتر از ۶۵۰ در کل کشور رسیده است.

معاون آموزشی وزیر علوم همچنین درباره ساماندهی مراکز دانشگاه پیام‌نور، خاطرنشان کرد: دانشگاه پیام‌نور برای کیفی سازی، بیش از ۱۳۰ مرکز را ادغام کرد که در شورای گسترش وزارت علوم به تصویب نهایی رسید و این دانشگاه از سال تحصیلی جدید با قالب جدید کار را شروع می‌کند.

خاکی صدیق اضافه کرد: در موسسات وابسته به دستگاه‌های اجرایی، بحث انحلال و ادغام در دانشگاه‌ها به اتمام رسید و در نهایت اینکه تکلیف تمام موسسات آموزشی وابسته به دستگاه‌های اجرایی مشخص شد. تعدادی از این مراکز منحل، ملحق یا به علت حساسیت‌ها و ضرورت نیاز کشور به در صنعت، ابقا شدند. به عنوان مثال، دانشکده نقشه‌برداری به دانشگاه شهید بهشتی ملحق و دانشکده محیط‌زیست منحل شد؛ همچنین دانشکده هوانوردی به خاطر ضرورت و حساسیتی که داشت، به کار خود با ماموریت خاص ادامه می دهد.

معاون آموزشی وزیر علوم درباره آخرین وضعیت ساماندهی مراکز آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی، اظهار داشت: ساماندهی موسسات غیردولتی غیرانتفاعی خیلی پیچیده است؛ چرا که بخش عمده آن در بخش خصوصی قرار دارد؛ افرادی در این دانشگاه‌ها سرمایه‌گذاری کردند و الان با مسأله بحران کمبود دانشجو روبرو شدند.

خاکی صدیق خاطرنشان کرد: یکی از سیاست‌های دولت، حمایت از این بخش خصوصی بود و این بخش از آموزش عالی نباید ضعیف یا منحل شود. از سوی دیگر، توانمندسازی این موسسات باید صورت گیرد، ولی دغدغه جدی در مورد این مراکز آموزش عالی، بحث کیفیت است.

وی گفت: پیش از این حدود ۳۸۰ موسسه غیردولتی فعال بود که تعداد این مراکز هم اکنون به حدود ۲۹۰ دانشگاه رسیده است. همچنین برخی از این مراکز منحل یا برای کیفی‌سازی با سایر موسسات ادغام شدند.

خاکی صدیق درباره یکی از راه‌های توانمندسازی موسسات غیردولتی غیرانتفاعی، گفت: این دانشگاه‌ها می توانند از همکاری دانشگاه‌های با کیفیت استفاده کنند و در ارتقای کیفی خود بکوشند. دانشگاه‌های غیردولتی می توانند به عنوان استاد وابسته از اعضای هیأت علمی سایر دانشگاه‌ها استفاده کنند.

معاون آموزشی وزیر علوم درباره حمایت دیگر دولت از این مراکز، یادآور شد: در بحران کرونا، کمک مالی دولت به این مراکز انجام شد تا منجر به تعطیلی آنها نشود.