موسسه آموزش عالي امام جواد (ع) يزد

سونی SR Display محتوای سه بعدی را بدون نیاز به عینک به‌نمایش می‌گذارد

سونی نمایشگری با نام Spatial Reality Display ساخته است که امکان مشاهده‌ی محتوای سه‌بعدی را بدون عینک فراهم می‌سازد؛ این نمایشگر ۵۰۰۰ دلار قیمت دارد.


تلویزیون‌ سه‌بعدی تا حد زیادی ایده‌ای مرده محسوب می‌شود و به‌همین دلیل شرکت‌های حوزه‌ی فناوری سال‌ها است در تلاش هستند امکان تجربه‌ی محتوای سه‌بعدی را بدون نیاز به عینک مخصوص فراهم کنند. با همه‌ی این‌ها آنچه گفتیم بدین معنی نیست که فناوری سه‌بعدی هیچ کاربرد خاصی ندارد. سونی به‌تازگی نمایشگر جدیدی تحت عنوان اسپیشل ریلتی دیپسلی (Spatial Reality Display یا SR Display) خلق کرده است که از فناوری رهگیری چشم به‌منظور رندر کردن اشیاء سه‌بعدیِ قابل ‌باور استفاده می‌کند و کاربر می‌تواند این محتوا را بدون نیاز به عینک سه‌بعدی یا بدون استفاده از هدست واقعیت مجازی ببیند.
نمایشگر جدید سونی می‌تواند به طراحان CG و VR امکان دهد نسخه‌ی پیش‌نمایش پروژه‌شان را به‌سادگی تهیه کنند. این نمایشگر برچسب قیمت ۵۰۰۰ دلار را یدک می‌کشد. سونی نخستین بار در جریان برگزاری همایش بزرگ CES 2020 نمایشگر SR Display را به‌نمایش گذاشت؛ در آن زمان از محصول مورد بحث با نام Eye-Sensing Light Field Display می‌شد.

محصول سونی شامل نمایشگری LCD با وضوح 4K و ابعاد ۱۵٫۶ اینچ و یک حسگر دیداری پرسرعت برای پایش حرکات و یک لنز میکرو-اپتیکال که روی LCD قرار دارد می‌شود؛ لنز میکرو-اپتیکال نمایشگر را به بخش راست و چپ تقسیم می‌کند تا با چشم راست و چپ شما سازگار باشد و تصویری استریوسکوپیک (Stereoscopic) ایجاد شود؛ همچنین جایگاه شما در اطراف نمایشگر اهمیت دارد.
نمایشگر سونی SR Display برای کار کردن به رایانه‌ی قدرتمندی نیاز دارد. طبق گفته‌ی سونی ،برای استفاده از این نمایشگر ۵۰۰۰ دلاری به حداقل پردازنده‌ی Core i7 اینتل و کارت گرافیک RTX 2070 Super انویدیا نیاز خواهید داشت. نمایشگری که سونی طراحی کرده مبتنی ‌بر الگوریتم رندرینگِ بدون درنگ است و کاربر به سیستمی قدرتمند برای پردازش این الگوریتم نیاز دارد. در نظر داشته باشید که نمایشگر سونی به‌صورت هم‌زمان دو تصویر 2K را پردازش می‌کند تا آن‌ها را با حرکات چشم شما تطبیق دهد؛ بدیهی است که پردازش هم‌زمان دو تصویر 2K به قدرت پردازشی زیادی نیاز دارد.
تا پیش از معرفی رسمی Spatial Reality Display هیچ‌‌یک از کارشناسان حوزه‌ی فناوری نتوانستند شانس کار با محصول را پیدا کنند؛ بااین‌حال یکی از کارشناسان رسانه‌ی انگجت که در نمایشگاه CES نمایشگر سونی را مشاهده کرده است، می‌گوید محصول مورد بحث همچون نسخه‌ی دموی هولوگرام به‌نظر می‌رسد. این کارشناس محصول سونی را «کوچک و گنگ و غیر ویژه» خطاب می‌کند. سونی می‌گوید موفق ‌به تولید محصولی شده است که به‌عنوان نمایشگر سه‌ بعدی بی‌نیاز به عینک سه‌بعدی شناخته می‌شود، بااین‌حال ویدئوهای تبلیغاتی، محصول را به‌گونه‌ای به‌تصویر می‌کشند که انگار با استیج کوچکی برای نمایش اشیاء هولوگرافیک مواجه هستیم.


برگرفته از سایت "زومیت"